Text Size
<< fakty i ciekawostki dotyczące każdego dnia roku! >>

18.03 – Dzień w  historii

18 marca jest to 78. dzień roku. Pierwsze promienie słońca pojawiają się na niebie o 05:43 , a ostatnie nikną za horyzontem o 17:46.
18 marca obchodzimy imieniny: Adeli, Anzelma, Boguchwały, Cyryla, Edwarda, Narcyza, Zbysławy. Wszystkiego najlepszego!
Dzień trwa: 12 godzin 03 minut.

Ważne wydarzenia z 18 marca:

18.03.  37 – Kaligula został cesarzem rzymskim.
18.03.1241 – I najazd mongolski na Polskę: przegrana wojsk polskich w bitwie pod Chmielnikiem.
18.03.1596 – król Zygmunt III Waza podjął decyzję o przeniesieniu stolicy z Krakowa do Warszawy.
18.03.1839 – wybuchła brytyjsko-chińska I wojna opiumowa.
18.03.1871 – została proklamowana Komuna Paryska.
18.03.1922 – Mahatma Gandhi został skazany przez brytyjskie władze kolonialne na 8 lat więzienia.
18.03.1925 – nad stanami Missouri, Illinois oraz Indiana przetoczyło się tzw. Tri-State Tornado, zabijając 695 osób.
18.03.1932 – założono klub piłkarski Real Saragossa.
18.03.1945 – 1250 samolotów amerykańskich dokonało nalotu na Berlin.
18.03.1971 – Telewizja Polska wyemitowała premierowy odcinek serialu Wakacje z duchami.
18.03.1988 – całkowite zaćmienie słońca nad Indonezją i zachodnim Pacyfikiem.
18.03.1996 – odbyło się pierwsze losowanie Multi Lotka i jednocześnie pierwsza transmisja losowań gier Totalizatora Sportowego nadawana w Polsacie.
18.03.2001 – wystartowała TV Puls.
18.03.2003  - Ukazała się powieść Dana Browna Kod Leonarda da Vinci.

copyright: ©rocznica.info.pl

Postać dnia:

Rudolf Diesel (urodzony 18.03.1852)

Rudolf Diesel – niemiecki konstruktor, twórca silnika wysokoprężnego, nazywanego od jego nazwiska silnikiem Diesla. Od młodości pragnąc zostać inżynierem, ukończył w 1880 studia na politechnice w Monachium, gdzie był studentem profesora Carla Lindego, z najlepszym wynikiem w dotychczasowej historii uczelni. Studiował i jednocześnie pracował w Fabryce Silników Sulzera w Winterthur, po studiach pracował przy konstrukcji nowoczesnych chłodziarek i wytwornic sztucznego lodu. Po roku został dyrektorem wytwórni lodu. W lutym 1892 ogłosił projekt silnika wysokoprężnego i opatentował go 28 lutego 1893, ale pierwszy w pełni udany silnik wysokoprężny zbudował w roku 1897, pracując w zakładach MAN AG w Augsburgu. W kwietniu 1900 roku przedstawił na wystawie światowej w Paryżu silnik swojej konstrukcji napędzany olejem arachidowym z orzeszków ziemnych. Od początku wiedział, że jego silnik będzie dużo lepszy niż silnik benzynowy.

copyright: ©rocznica.info.pl

Dzień w historii:
<
18

>
<
MARCA
>
Imieniny: Edwarda, Cyryla, Narcyza

Szukaj w serwisie..